Saturday 26 December 2015

Jeju island November 2015 (PART 2)



17/11/15-(selasa)

Hari Ke2 -Jeju Island(Jejudo)

Seawal 8 pagi kami telah dijemput oleh tourist guide aka driver kami yang telah di tempah 2minggu sebelum kesana..tempahan di buat melalui email, Nama nya Mr Kim..(seorang yang sangat bertanggung jawab & juga photographer yang sangat hebat macam2 gaya dia suruh kami posing haha...) ,Bole berbahasa English walaupun tak fasih ..seriously saya amat recommend dia jika anda ke Jeju untuk waktu yang singkat seperti kami.sangat selesa dan bole rehat tak payah pening nak cari jalan semua...Kalau lebih lama lagi bebaloi sewa kereta kot.

Lawatan kami di Jeju adalah seperti berikut:  (Tempat2 dari list kami dan Mr Kim susun kan route mengikut jarak & masa.)
Mr Kim Ki Hyung- Business Card

1. Lawatan pertama ke 'Wind turbine' yang ada banyak Kincir angin..tapi  tak lama disitu sebab hujan renyai dengan angin sejuk ..

Wind Turbine


2 .Seterusnya Kami ke 'Seongsan Ilchulbong' ..di sini biasanya orang akan datang tengok sunrise dari bacaan ku di blog lain..tapi mesti datang sebelum Jam 6 pagi..Kami hanya singgah sebentar untuk tangkap gambar..sebab hari yang hujan dan berkabus dan juga banyak lagi tempat yang  perlu di'cover' dalam masa 1 hari ni..
Seongsan Ilchulbong 

3. 'Seopjikoji ' tempat seterusnya ..permandangan yang sangat cantik ..Diatas bukit yang di kelilingi oleh laut..Kalau musim Panas semestinya tempat ini lagi nampak biru dengan di kelilingi air laut..tapi akhir musim luruh macam ni keadaan sedikit suram..air laut yang gelap cuaca hujan renyai..tapi tetap menarik dengan keindahan tebing bukit yang menghadap lautan..Di sini jangan lupa mencuba sotong bakar di jual oleh ahjumma2 yang sangat fresh...tak dapat di tempat lain..serious.. 
Seopjikoji

4. Kemudian kami di bawa oleh Mr Kim ke '.Jeongbang Waterfall' bayaran masuk 2000won -dari study kami sebelum ke sana banyak waterfall yang sangat cantik di Jejudo ni (ada Cheonjiyeon dan Cheonjeyeon waterfall)..tapi untuk 1 hari journey kena pendek kan list biar banyak tempat lain bole discover juga.. 
Jeongbang waterfall

5. Next destinasi 'Oedolgae" -batu di laut yang seperti di ceritakan oleh Mr Kim..Batu tu mengambar kan satu family dengan cerita mitos disebaliknya..

ceritabyme
Oedolgae

6. Ini aktiviti yang lansung tidak di plan  di dalam itenarary kami..tapi disebakan November adalah musim Hallabong (jeju tangarines) , sepanjang jalan di Jejudo kami akan nampak pokok limau (hallabong) dengan buah yang sangat banyak, color orange nya sangat menarik perhatian...terjebak juga kami ke kebun hallabong akhirnya (Citrus Museum)..Setelah tempahan dibuat  oleh Mr Kim, dengan bayaran masuk  9,000 won per person -kita dapat makan hallabong ni sebanyak yang kita mau dan juga di bekalkan 1 bag untuk di bawa pulang..Maksudnya di sini Pick & eat..Sangat fresh..manis..itulah juga Lunch kami hari ni..haha..
Aktiviti 'pick & eat'
 "Hallabong"

Citrus Museum
Seonimgyo Bridge

7.Berhenti sebentar di 'Seonimgyo bridge' @ Seven nymphs bridge untuk mengabdikan kenangan kami meneruskan perjalanan ke 'Glass castle' tapi atas sebab tertentu kami menukar perjalanan ke 'Osulloc Tea Museum' @ green tea museum.. Di sini semua sejarah dan barang2 di perbuat dari green tea di pamer dan di jual...
Osulloc Tea Museum
Tempat Homemade Green tea soap-Kat sini Bayar  dan bole decorate sendiri .
meet Korean Girls

8.Dengan perjalanan 40minit kami tiba di 'Yongmori Coast' dari awal Mr Kim telah plan untuk  ke sini di sebelah petang untuk melihat 'sunset'..dan memang betul permandangan di sini amatlah cantik  dan mengkagumkan di waktu petang..tepi laut yang di barisi batu-batuan pelbagai bentuk yang sangat unik...selain tu ada juga  ahjumma2 yang menjual hasil laut ..
Yongmori coast
Yongmori Coast

9. Jam 6 petang hari dah cukup gelap,last destinasi kami adalah ke 'Mysterious Road' - bukit graviti..
Mr Kim sempat membuat Demo air di tuang di atas jalan,dan air terus mengalir keatas bukit dan juga mematikan enjin kereta tetapi kereta tetap bergerak keatas..sangat mengkagumkan..


Itulah Journey hari ke 2 kami di Jejudo, besok dah nak balik ke Seoul..Actually banyak lg tempat yang ada di dalam list kami tapi masa dan keadaan tak mengizinkan..huhu..tetapi aku tetap berpuas hati satu hari dapat cover almost keseluruhan pulau ini ..
Overall Jejudo ni aku akan ingat sebagai tempat semulajadi yang penuh dengan permandangan yang cantik dan menyegarkan mata.
Bye Jejudo ...

Besok Balik Seoul..

To be continue Itaewon & Myeongdong- Part 3

No comments:

Post a Comment